Презентаційний виступ на
засіданні ШМО
Методи та прийоми створення ситуації успіху як
напрямок соціалізації особистості.
Щоб знайти своє місце в житті,
бути успішним, активно засвоювати життєві і соціальні ролі,випускник школи
повинен володіти такими якостями і вміннями: бути комунікабельним, вдало
планувати стратегію власного життя, бути мобільним і гнучким, адаптуватись до
життєвих ситуацій,використовувати здобуті знання до розв’язання життєвих
проблем.
Освіта ХХ1 століття - це освіта для людини, її стержень - це
розвивальні, культуротворчі, здоровозберігаючі складові, виховання
відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку,готова
працювати з різноманітною інформацією,аналізувати її, приймати правильні
рішення, уважно ставитись до власного здоров’я, критично мислити, творчо
підходити до розв’язання проблеми,бути відповідальним за своє майбутнє та
досягнення життєвого успіху.
Для сучасної освіти характерним є пошук нових педагогічних можливостей,
які б сприяли формуванню в учнів життєвих та ключових компетентностей. Виходячи
з нових потреб і реалій суспільства, маємо зрозуміти, що вимогою сучасності є
те, що людина, щоб реалізуватись у суспільстві, повинна вчитися практично
протягом усього життя активно діяти і природно сприймати зміни. Компетентнісний
підхід, за якого основними показниками результативності навчання виступають
рівні сформованості предметних, міжпредметних і ключових компетенцій, дає
кожному учневі реалізувати індивідуальні особливості, розвинути пошукову
активність, творчий потенціал, досягти бажаних успіхів у навчанні.
Головне завдання вчителя математики
- розвивати математичні здібності
і навички учнів, навчити мислити, розмірковувати, шукати оптимальні шляхи
розв’язання проблеми, самостійно працювати з додатковою літературою, знаходити
потрібну інформацію, формувати не тільки предметні, але й ключові компетентності,
тобто формувати вміння використовувати набуті знання в повсякденному житті.
Як зробити навчання цікавим і творчим? Як зробити учнів активними
учасниками навчально-виховного процесу, навчити їх міркувати, заглиблюватись в
сутність явищ, привернути увагу до головного?
Математика багатьом дітям дається нелегко. Якщо в учня немає мотивів її
вивчати або ці мотиви слабкі, то його навчання перетвориться на муку. Бажано
своєчасно сформувати дієві мотиви навчання, спроектувати успіх, бо успіх - це
завжди подолання, пов’язане з мотивацією, мотив
- з інтересом, а інтерес - з потребою.
« Успіх у навчанні - єдине джерело внутрішніх сил дитини, які
породжують енергію для переборення труднощів, бажання навчатися. Дати
учням радість праці, радість успіху у
навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості власної гідності – це перша
заповідь учителя.» ( В. О. Сухомлинський
)
Провести урок продуктивно і цікаво -
означає, що навчання, мислення супроводжується почуттям піднесення,
схвильованості в учнів, подиву, інколи навіть зачарування перед істиною, усвідомленням
і відчуттям своїх розумових сил,радістю творчості,гордістю за велич розуму й волі
людини.
Пізнання - це дивний, незвичайний, чудовий процес,який
пробуджує живий і незгасний інтерес. У природі речей, у їх відношеннях і
взаємозв’язках, у рухові й зміні, в людських думках, у всьому, що створила
людина, - невичерпне джерело інтересу. Та в одних випадках це джерело,як
струмок, дзюрчить на наших очах – підходить, дивись і перед тобою відкривається
дивовижна картина таємниць природи; в інших
- джерело інтересу приховане в
глибині, до нього треба добратися, докопатися, і часто трапляється так, що сам
процес « підходів», « підкопів» до сутності природи речей і їх причинно-наслідкових
зв’язків є головним джерелом інтересу.
Якщо сподіватись лише на видимі, помітні стимули,які пробуджують інтерес
до навчання, то ніколи не виховати справжню інтелектуальну працьовитість.
Впливаючи на емоційно-психологічний стан дитини, треба налаштувати її на роботу. Важливо, щоб
налаштування було позитивним,сприяло виникнекненню в учнів зацікавленості, а
згодом інтересу до предмету.
На уроках і в позакласній роботі з математики використовую технологію
«Створення ситуації успіху», що дає можливість створити умови для досягнення
успіху, розвитку особистості дитини, дає можливість кожній дитині відчути
радість досягнення,усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили. Ця
технологія допомагає дитині зростати в умовах успіху, надає відчуття радості
від здолання труднощів, розуміння того, що задарма в житті нічого не дається,
скрізь треба докласти зусиль.
Ситуація успіху – це суб’єктивний психологічний стан задоволення
наслідком розумової напруги людини, це те, що може організувати вчитель для
успішного навчання учня і досягнення ним радості.
Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію
для бажання вчитися, для творчості.
В своїй роботі використовую окремі прийоми створення ситуації успіху:
● Прийом « Повір у себе». Учитель створює
умови, за яких дитина, виконуючи навчальне завдання, безпосередньо починає вірити
в свої можливості.
● Прийом
« Особисте відкриття». Підготовлена вчителем заздалегідь ситуація,
спрямована на вивільнення в дитині внутрішньої енергії, яка проявляється
усвідомленням дитиною власних здібностей, у такий спосіб формуючи її творчий
потенціал.
● Прийом
« Навіювання». Надання учням позитивного психоемоційного заряду. Заохочення
дитини до праці словами: «Така робота тобі до снаги», «У тебе до цього хист». Важливо переконати
учня в реальності успіху, і успіх прийде.
● Прийом
« Вибух емоцій». Використовуючи похвалу
( критику), учитель впливає на емоційний стан дитини, таким чином спонукаючи її
краще працювати на уроці.
● Прийом « Почую кожного». Учитель
організовує роботу так,щоб кожен учень мав можливість і відчував необхідність
відповідати на уроці.
● Прийом « Констатація успіху». Учитель констатує кожний успіх
дитини, можливо і незначний на перший погляд, але таким чином надихаючи її на
нові досягнення.
Ефективність засвоєння знань з математики і успіхів учнів залежить від
мотивації навчально-пізнавальної діяльності розвитку емоційної сфери школярів,
їх самостійності, творчості, ініціативи. Чим вища сила мотивації, тим вища
результативність діяльності. Розглянемо
окремі прийоми мотивації навчальної діяльності та активізації пізнавальної
діяльності:
◊ Прийом
актуальності. Мотивація навчальної
діяльності учнів шляхом поєднання навчального матеріалу з фактами, актуальними
в сучасному світі.
◊ Прийом
естетичного стимулювання. Доповнення змісту навчального предмета значущою інформацією,
оскільки «математика є прообразом краси світу»( С. Ковалевська).
◊ Прийом
емоційного стимулювання. Зацікавлення
учнів шляхом демонстрування фрагментів
фільмів, відео кліпів, соціальних роликів, таким чином створюючи ситуацію
емоцій них переживань.
◊ Прийом «Інформаційна палітра». Доповнення
навчального матеріалу цікавими фактами, відомостями, історичними даними.
◊ Прийом дослідження. Формування
нових знань та формування учнями висновків на основі проведених на уроці
експериментів,аналізу дібраних учителем прикладів,розв’язання пізнавальних
задач.
◊ Евристичний прийом. Шляхом
влучно поставлених запитань педагог наводить учнів на ідею розв’язання,
знаходження правильної відповіді.
◊ Прийом «Міжпредметні зв’язки».
Збудження інтересу до навчання шляхом поєднання викладеного матеріалу зі
знаннями з інших навчальних предметів.
◊ Прийом «Зв’язок поколінь». Мотивація
навчальної діяльності шляхом використання висловів відомих особистостей.
◊ Прийом «Навмисна помилка».
Передбачає використання вчителем навмисно припущених помилок з метою привернути
увагу учнів, звернення до них по допомогу, що пробуджує почуття гідності:
знайдення помилки вчителя стимулює бажання вчитися.
◊ Прийом « Анонсування».
Полягає в зацікавленості учнів навчальним
предметом шляхом анонсування теми або форми роботи наступного уроку.
Можлива попередня робота з учнями з метою виступу їх замість вчителя під час
розв’язання окремих вправ.
◊ Прийом «Мнемонічна скарбничка».
Цей прийом полягає у своєрідному (часто креативному) формулюванні окремих правил або означень з
метою їх кращого запам’ятовування
учнями.
◊ Прийом дидактичної гри. Розвиток
інтелектуальних, емоційних,мотиваційних якостей особистості через ігрову
діяльність.
Створення ситуації успіху сприяє максимальному розвитку мислення,
пізнавальних і творчих здібностей, при цьому тренується пам’ять, увага; учні
вчаться порівнювати, зіставляти факти, самостійно знаходити розв’язання
нестандартних задач.
На уроках і в позакласній роботі намагаюся розкрити учням математику з
найпривабливішого боку, викликати в дитини радість від занять розумовою працею,
допомогти подолати труднощі й здобути перемогу над самим собою, бо інтерес –
ключик до розвитку творчого потенціалу учня.
Учні полюбляють разом добирати цікавий матеріал з історії математики,
факти з життя відомих математиків, прислів’я, вірші. Обов’язково треба
схвалювати ідею дітей,чим і активізувати
їх творчу діяльність, сприяти заохоченню до навчання. В пригоді стає
добре слово, жест, доброзичливе ставлення і, звичайно,оцінка.
Учні повинні постійно відчувати, що вони успішні. У такому разі наші
зауваження щодо недостатнього навчання школярі сприймають не як образи, а як
допомогу і поради. Сплатою за працю дітей, рівень знань є оцінка. Треба не тільки
констатувати факти, а й обов’язково похвалити учня за навіть маленьке його
досягнення у засвоєнні матеріалу. Оцінка обов’язково впливає на формування
позитивної мотивації. Кілька низьких балів не стимулюють дитину, з’являється
байдужість.
Постійно використовую у своїй роботі такі способи стимулювання успіхів
як похвалу, визнання, схвалення, увагу. А ще рекомендую дітям пам’ятку:
«Як досягти успіху»
□ Постав перед собою мету.
□ Склади власну схему досягнення успіху.
□
Розвивай силу волі, налаштовуй свій розум на роботу.
□
Умій працювати послідовно і системно.
□
Будь зосередженим, наполегливим,умій слухати,успіх залежить не
тільки від здібностей, а й прагнення
досягти мети.
□ Не
гарячкуй, не поспішай, йди вгору – і ти досягнеш вершин.
□
Думай про позитивне.
□
Будь витриманим, контролюй себе.
□
Відкрий себе, скажи собі: «Я хочу, я можу, я зроблю».
Комментарии
Отправить комментарий