Презантаційний виступ на засіданні ШМО

Презентаційний  виступ на засіданні  ШМО
Методи та прийоми створення ситуації успіху як напрямок соціалізації особистості.
Щоб знайти своє місце в житті, бути успішним, активно засвоювати життєві і соціальні ролі,випускник школи повинен володіти такими якостями і вміннями: бути комунікабельним, вдало планувати стратегію власного життя, бути мобільним і гнучким, адаптуватись до життєвих ситуацій,використовувати здобуті знання до розв’язання життєвих проблем.
   Освіта ХХ1 століття  -  це освіта для людини, її стержень  -  це розвивальні, культуротворчі, здоровозберігаючі складові, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку,готова працювати з різноманітною інформацією,аналізувати її, приймати правильні рішення, уважно ставитись до власного здоров’я, критично мислити, творчо підходити до розв’язання проблеми,бути відповідальним за своє майбутнє та досягнення життєвого успіху.
   Для сучасної освіти характерним є пошук нових педагогічних можливостей, які б сприяли формуванню в учнів життєвих та ключових компетентностей. Виходячи з нових потреб і реалій суспільства, маємо зрозуміти, що вимогою сучасності є те, що людина, щоб реалізуватись у суспільстві, повинна вчитися практично протягом усього життя активно діяти і природно сприймати зміни. Компетентнісний підхід, за якого основними показниками результативності навчання виступають рівні сформованості предметних, міжпредметних і ключових компетенцій, дає кожному учневі реалізувати індивідуальні особливості, розвинути пошукову активність, творчий потенціал, досягти бажаних успіхів у навчанні.
  
   Головне завдання вчителя математики   -  розвивати математичні здібності і навички учнів, навчити мислити, розмірковувати, шукати оптимальні шляхи розв’язання проблеми, самостійно працювати з додатковою літературою, знаходити потрібну інформацію, формувати не тільки предметні, але й ключові компетентності, тобто формувати вміння використовувати набуті знання в повсякденному житті.
   Як зробити навчання цікавим і творчим? Як зробити учнів активними учасниками навчально-виховного процесу, навчити їх міркувати, заглиблюватись в сутність явищ, привернути увагу до головного?
   Математика багатьом дітям дається нелегко. Якщо в учня немає мотивів її вивчати або ці мотиви слабкі, то його навчання перетвориться на муку. Бажано своєчасно сформувати дієві мотиви навчання, спроектувати успіх, бо успіх  -  це завжди подолання, пов’язане з мотивацією, мотив  -  з інтересом, а інтерес -  з потребою.
   « Успіх у навчанні  -  єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання навчатися. Дати учням  радість праці, радість успіху у навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості власної гідності – це перша заповідь учителя.»  ( В. О. Сухомлинський )
    Провести урок продуктивно і цікаво  -  означає, що навчання, мислення супроводжується почуттям піднесення, схвильованості в учнів, подиву, інколи навіть зачарування перед істиною, усвідомленням і відчуттям своїх розумових сил,радістю творчості,гордістю за велич розуму й волі людини.
   Пізнання  -  це дивний, незвичайний, чудовий процес,який пробуджує живий і незгасний інтерес. У природі речей, у їх відношеннях і взаємозв’язках, у рухові й зміні, в людських думках, у всьому, що створила людина, - невичерпне джерело інтересу. Та в одних випадках це джерело,як струмок, дзюрчить на наших очах – підходить, дивись і перед тобою відкривається дивовижна картина таємниць природи; в інших  -  джерело інтересу приховане в глибині, до нього треба добратися, докопатися, і часто трапляється так, що сам процес « підходів», « підкопів» до сутності природи речей і їх причинно-наслідкових   зв’язків є головним джерелом інтересу.
   Якщо сподіватись лише на видимі, помітні стимули,які пробуджують інтерес до навчання, то ніколи не виховати справжню інтелектуальну працьовитість.
   Впливаючи на емоційно-психологічний стан дитини,  треба налаштувати її на роботу. Важливо, щоб налаштування було позитивним,сприяло виникнекненню в учнів зацікавленості, а згодом інтересу до предмету.
   На уроках і в позакласній роботі з математики використовую технологію «Створення ситуації успіху», що дає можливість створити умови для досягнення успіху, розвитку особистості дитини, дає можливість кожній дитині відчути радість досягнення,усвідомлення своїх здібностей, віру у власні сили. Ця технологія допомагає дитині зростати в умовах успіху, надає відчуття радості від здолання труднощів, розуміння того, що задарма в житті нічого не дається, скрізь треба докласти зусиль.
   Ситуація успіху – це суб’єктивний психологічний стан задоволення наслідком розумової напруги людини, це те, що може організувати вчитель для успішного навчання учня і досягнення ним радості.
   Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для бажання вчитися, для творчості.
   В своїй роботі використовую окремі прийоми створення ситуації успіху:
     ●  Прийом « Повір у себе». Учитель створює умови, за яких дитина, виконуючи навчальне завдання, безпосередньо починає вірити в свої можливості.
    ● Прийом « Особисте відкриття». Підготовлена вчителем заздалегідь ситуація, спрямована на вивільнення в дитині внутрішньої енергії, яка проявляється усвідомленням дитиною власних здібностей, у такий спосіб формуючи її творчий потенціал.
    ● Прийом « Навіювання». Надання учням позитивного психоемоційного заряду. Заохочення дитини до праці словами: «Така робота тобі до снаги»,  «У тебе до цього хист». Важливо переконати учня в реальності успіху, і успіх прийде.
    ● Прийом « Вибух емоцій».  Використовуючи похвалу ( критику), учитель впливає на емоційний стан дитини, таким чином спонукаючи її краще працювати на уроці.
    ●  Прийом « Почую кожного». Учитель організовує роботу так,щоб кожен учень мав можливість і відчував необхідність відповідати на уроці.
    ● Прийом « Констатація успіху». Учитель констатує кожний успіх дитини, можливо і незначний на перший погляд, але таким чином надихаючи її на нові досягнення.
   Ефективність засвоєння знань з математики і успіхів учнів залежить від мотивації навчально-пізнавальної діяльності розвитку емоційної сфери школярів, їх самостійності, творчості, ініціативи. Чим вища сила мотивації, тим вища результативність діяльності.  Розглянемо окремі прийоми мотивації навчальної діяльності та активізації пізнавальної діяльності:
    ◊ Прийом актуальності.  Мотивація навчальної діяльності учнів шляхом поєднання навчального матеріалу з фактами, актуальними в сучасному світі.
    ◊ Прийом естетичного стимулювання. Доповнення змісту навчального предмета значущою інформацією, оскільки «математика є прообразом краси світу»( С. Ковалевська).
    ◊ Прийом емоційного  стимулювання. Зацікавлення учнів шляхом демонстрування  фрагментів фільмів, відео кліпів, соціальних роликів, таким чином створюючи ситуацію емоцій них переживань.
   ◊ Прийом «Інформаційна палітра». Доповнення навчального матеріалу цікавими фактами, відомостями, історичними даними.
   ◊ Прийом дослідження. Формування нових знань та формування учнями висновків на основі проведених на уроці експериментів,аналізу дібраних учителем прикладів,розв’язання пізнавальних задач.
   ◊ Евристичний прийом. Шляхом влучно поставлених запитань педагог наводить учнів на ідею розв’язання, знаходження правильної відповіді.
   ◊ Прийом «Міжпредметні зв’язки». Збудження інтересу до навчання шляхом поєднання викладеного матеріалу зі знаннями з інших навчальних  предметів.
   ◊ Прийом «Зв’язок поколінь». Мотивація навчальної діяльності шляхом використання висловів відомих особистостей.
   ◊ Прийом «Навмисна помилка». Передбачає використання вчителем навмисно припущених помилок з метою привернути увагу учнів, звернення до них по допомогу, що пробуджує почуття гідності: знайдення помилки вчителя стимулює бажання вчитися.
   ◊ Прийом « Анонсування». Полягає в зацікавленості учнів навчальним  предметом шляхом анонсування теми або форми роботи наступного уроку. Можлива попередня робота з учнями з метою виступу їх замість вчителя під час розв’язання окремих вправ.
   ◊ Прийом «Мнемонічна скарбничка». Цей прийом полягає у своєрідному (часто креативному)  формулюванні окремих правил або означень з метою їх кращого запам’ятовування  учнями.
   ◊ Прийом дидактичної гри. Розвиток інтелектуальних, емоційних,мотиваційних якостей особистості через ігрову діяльність.
   Створення ситуації успіху сприяє максимальному розвитку мислення, пізнавальних і творчих здібностей, при цьому тренується пам’ять, увага; учні вчаться порівнювати, зіставляти факти, самостійно знаходити розв’язання нестандартних задач.
   На уроках і в позакласній роботі намагаюся розкрити учням математику з найпривабливішого боку, викликати в дитини радість від занять розумовою працею, допомогти подолати труднощі й здобути перемогу над самим собою, бо інтерес – ключик до розвитку творчого потенціалу учня.
   Учні полюбляють разом добирати цікавий матеріал з історії математики, факти з життя відомих математиків, прислів’я, вірші. Обов’язково треба схвалювати ідею дітей,чим і активізувати  їх творчу діяльність, сприяти заохоченню до навчання. В пригоді стає добре слово, жест, доброзичливе ставлення і, звичайно,оцінка.
   Учні повинні постійно відчувати, що вони успішні. У такому разі наші зауваження щодо недостатнього навчання школярі сприймають не як образи, а як допомогу і поради. Сплатою за працю дітей, рівень знань є оцінка. Треба не тільки констатувати факти, а й обов’язково похвалити учня за навіть маленьке його досягнення у засвоєнні матеріалу. Оцінка обов’язково впливає на формування позитивної мотивації. Кілька низьких балів не стимулюють дитину, з’являється байдужість.

   Постійно використовую у своїй роботі такі способи стимулювання успіхів як похвалу, визнання, схвалення, увагу. А ще рекомендую дітям пам’ятку:
«Як досягти успіху»

    □   Постав перед собою мету.                           
    □   Склади власну схему досягнення успіху.
    □   Розвивай силу волі, налаштовуй свій розум на роботу.
    □   Умій працювати послідовно і системно.
    □   Будь зосередженим, наполегливим,умій слухати,успіх залежить не
         тільки від здібностей, а й прагнення досягти мети.
    □   Не гарячкуй, не поспішай, йди вгору – і ти досягнеш вершин.
    □   Думай про позитивне.
    □   Будь витриманим, контролюй себе.
     □   Відкрий себе, скажи собі: «Я хочу, я можу, я зроблю».

                                  

             □   Успіх у ваших руках !

Комментарии